‘Ενδοξη νίκη… η «φορητή τοιχογραφία» του Ντιέγκο Ριβέρα

Ξεχασμένη επί μισόν αιώνα στα υπόγεια του Μουσείου Πούσκιν της Μόσχας μια «φορητή τοιχογραφία» του Ντιέγκο Ριβέρα (1886-1957) δεσπόζει τώρα στην έκθεση που του αφιερώνει το Μέγαρο Καλών Τεχνών.

1374927_1008542792493572_3183905369923307049_nΟ Ριβέρα έζησε πολλά χρόνια στο Παρίσι και συνδέθηκε με τον Πάμπλο Πικάσο, τον Ζορζ Μπρακ και άλλους κορυφαίους της μοντέρνας ζωγραφικής.

Μολονότι επηρεάστηκε από τον κυβισμό που τότε γεννιόταν, τελικά ανέπτυξε το δικό του αναγνωρίσιμο ύφος, με απηχήσεις από τον Γκωγκέν και την τέχνη των Αζτέκων και των Μάγια. ‘Οταν ο Ριβέρα επέστρεψε στην πατρίδα του το 1921, το Μεξικό ζούσε τη μετεπαναστατική ευφορία του, και ο καλλιτέχνης, ενταγμένος στην κομμουνιστική αριστερά, έλαβε πολλές κρατικές παραγγελίες και φιλοτέχνησε αρκετές τοιχογραφίες μεγάλων διαστάσεων εμπνευσμένες από την ιστορία, τους αγώνες και τα πάθη των λαών συμβάλλοντας στην αναγέννηση αυτού του είδους στον τόπο του.

Ο Ριβέρα, ο οποίος διετέλεσε σύζυγος της πολυσυζητημένης μεξικάνας ζωγράφου Φρίντα Κάλο, εργάστηκε και στις ΗΠΑ (1930-34), όπου, μεταξύ άλλων, φιλοτέχνησε μια τοιχογραφία για το Κέντρο Ροκφέλερ, που όμως ο πελάτης του, ο πολυεκατομμυριούχος Νέλσον Ροκφέλερ, την κατέστρεψε επειδή ανάμεσα στα πρόσωπα που απεικόνιζε βρισκόταν και ο Λένιν.

Μετά το γεγονός αυτό ο Ριβέρα επινόησε τη «φορητή τοιχογραφία». Η λησμονημένη τοιχογραφία της τωρινής έκθεσης, διαστάσεων 2Χ5 μ., τιτλοφορούμενη ‘Ενδοξη νίκη, είναι εμπνευσμένη από το πραξικόπημα του 1954 στη Γουατεμάλα, έργο των αμερικανικών μυστικών υπηρεσιών.

Απεικονίζει τον υποδουλωμένο λαό, τα σφαγιασμένα παιδιά, τη συνένοχη Εκκλησία και μια ομάδα στρατιωτικούς που παίρνουν δολάρια από τον αμερικανό υπουργό των Εξωτερικών Τζον Φόστερ Ντάλες και τον αδελφό του, διευθυντή της CIA, ‘Αλεν Ντάλες. Η έκθεση περιλαμβάνει και άλλες χαρακτηριστικές τοιχογραφίες του Ριβέρα.

Ανάμεσά τους περίοπτη θέση κατέχει η δεύτερη εκδοχή της τοιχογραφίας του Κέντρου Ροκφέλερ, την οποία ο Ριβέρα φιλοτέχνησε μετά την καταστροφή της πρώτης.

http://www.tovima.gr/culture/article/?aid=184947

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s