50 απόπειρες ζωγραφικής για έναν Ερωτόκριτο

«Κιανείς δεν την εκάτεχε τη σγουραφιάν εκείνη,/γιατί από του Pωτόκριτου τα ίδια χέρια εγίνη». Ο «Ερωτόκριτος» του Βιτσέντζου Κορνάρου, που ζωγραφίζει, καθώς σημειώνει ο Σεφέρης, «και τις ρίζες και το λουλούδι μαζί» των μικρών πραγμάτων του τόπου, σέρνει τις μνήμες και τα αρώματα της Κρήτης ολόκληρης.

This slideshow requires JavaScript.

Και ασφαλώς δεν είναι τυχαίο που αγαπήθηκε τόσο από τους ζωγράφους της γενιάς του ’30, υπέρμαχους της ελληνικής πρωτογένειας στην τέχνη: ο Θεόφιλος, ο Μποστ και ο Ευγένιος Σπαθάρης, ο Γιάννης Τσαρούχης και ο Νίκος Εγγονόπουλος ζωγράφισαν την ένδοξη αγάπη του Ερωτόκριτου, εμφυσώντας της μια καινούργια νεότητα.

Με την ίδια λαχτάρα καταπιάστηκαν τώρα μαζί του οι 50 καταξιωμένοι αλλά και νεότεροι συμμετέχοντες καλλιτέχνες εξερευνώντας την αιώνια αγάπη και τους φραγμούς, αλλά και τον τρόπο με τον οποίο ο Ερωτόκριτος και η Αρετούσα, προσμένοντας ο ένας τον άλλον, επιχειρούν να ανακαλύψουν τον εαυτό τους.

Για έναν μήνα

Στην έκθεση «”μόνον εσέ, Ρωτόκριτε”: ένας εικαστικός διάλογος με το έργο του Βιτσέντζου Κορνάρου» που θα φιλοξενηθεί στη Βασιλική του Αγίου Μάρκου στο Ηράκλειο από μεθαύριο και για έναν μήνα οι καλλιτέχνες συμμετέχουν με πρωτότυπα έργα ζωγραφικής και χαρακτικής (αλλά και κόσμημα, κέντημα και γλυπτά), ζωγραφίζοντας τη χλωρή κρητική φύση και το αμάθητο άγουρο που με τρόπο ανιδιοτελή ανακαλύπτει τον έρωτα και εξ αυτού, αναπόφευκτα, την οδύνη.

Την ορμητική γενναιότητα της τροπαιούχου νεότητας που, συγκρουόμενη με τη φρόνηση, θριαμβεύει. Τις 50 απόπειρες ζωγραφικής για έναν Ερωτόκριτο επιμελείται η Ιριδα Κρητικού.

Στην έκθεση «μόνον εσέ, Ρωτόκριτε» συμμετέχουν: Σπ. Αγγελόπουλος, Ελ. Αγγέλου, Χρ. Ακτίδη, Στ. Αλεξάκης, Δ. Ανδρεαδάκης, Γ. Αυγέρος, Χρ. Βέργη, Αλ. Βερούκας, Μ. Βλαχάκη, Μ. Βουτσινάς, Μ. Γαλάνη-Κρητικού, Αν. Γεωργιάδης, Σ. Γεωργιάδης, Μ. Γιανναδάκης, Μ. Γιαννακάκη, Λ. Γιαννακόπουλος, Γ. Δαμοπούλου, Σ. Δατσέρη, Γ. Δέδες, Μ. Καμπάνης, Μ. Καμπιτάκης, Β. Καραμπατζάκη, Δ. Κατσιγιάννης, Γ. Κόρδης, Ευ. Κουτσούκου, Κ. Λάβδας, Β. Λιαούρης, Μ. Μαδένης, Θ. Μακρής, Αλ. Μαρούλη, Κ. Μάσσος, Τ. Μπατινάκης, Γ. Μπεκιάρης, Χ. Μπεκιάρης, Λ. Μποβιάτσου, Χρ. Παλλαντζάς, Μ. Παπαδημητρίου, Στ. Πετρουλάκης, Δ. Πολυχρονιάδης, Γ. Ρόρρης, Γ. Σαλταφέρος, Στ. Σκλήρης, Δ. Σκουρογιάννης, Π. Σπυράτου, Αν. Στάβερης, Γ. Ταξίδης, Αντ. Τσακίρης, Αντ. Χουδαλάκης.

Στον εικαστικό διάλογο για τον Ερωτόκριτο συμμετέχουν επίσης σε παράλληλη έκθεση με τίτλο «20+1 εικαστικές προσεγγίσεις στον Ερωτόκριτο», φοιτητές του Τμήματος Εικαστικών και Εφαρμοσμένων Τεχνών της Σχολής Καλών Τεχνών του εργαστηρίου Χαρακτικής του ΑΠΘ υπό τον συντονισμό και την επιμέλεια του Μανόλη Γιανναδάκη, καθηγητή Χαρακτικής.

Τα έργα των Ζ. Αντωνιάδη, Μ. Βαφόπουλου, Μπ. Γεωργιτσέλη, Ελ. Ζέππου, Κ. Θεοχάρους, Δ. Κουρτέσα, Μ. Ιγγλέση, Σ. Καλλία, Θ. Καφετζή (Τμήμα Κινηματογράφου ΑΠΘ), Δ. Ματζάρη, Δ. Μπογιατζή, Αν. Μπουρνά, Ελ. Νικολακοπούλου, Ι. Παπαδημητρίου, Ισ. Παπαδούλη, Π. Σχοινά, Ι. Ταϊγανίδου, Αυ. Τόπακα, Κ. Τσίτσελα, Ελ. Χατζηνεοφύτου και Μ. Γιανναδάκη, με τον έναν ή τον άλλον τρόπο «επαναπροσδιορίζουν παραστατικά ή αφαιρετικά το έργο του Βιτσέντζου Κορνάρου, με τη χρήση των χαράξεων και των εκτυπώσεων, τόσο με παραδοσιακές καλλιτεχνικές μεθόδους όσο και με ηλεκτρονικές εκτυπώσεις, ακόμη και με την κινούμενη εικόνα», σημειώνει ο Μ. Γιανναδάκης.

Αντιγόνη Καράλη

 

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s