Σαμαρκάνδη: Ένα «χωνευτήρι» πολιτισμών στην καρδιά του Δρόμου του Μεταξιού

Κάποτε ένωνε την Άπω Ανατολή με την Δύση. Ο λόγος για τον μυθικό Δρόμο του Μεταξιού, που περνούσε από μια επίσης μυθική πόλη, την Σαμαρκάνδη. Εκεί κάποτε τα καραβάνια με τις καμήλες σταματούσαν, στον δρόμο τους από την Κίνα προς την Ευρώπη.

Η Σαμαρκάνδη βρισκόταν στο καταλληλότερο σημείο αυτού του δικτύου των μήκους 10.000 χιλιομέτρων εμπορικών δρόμων. Εκατομμύρια έμποροι αλλά και διπλωμάτες, προσκυνητές και πολεμιστές πέρασαν από εδώ σε διάστημα 2.000 ετών, αφήνοντας το δικό τους αποτύπωμα.

«Η κύρια αποστολή των εμπόρων που ήρθαν εδώ από διάφορα μέρη του κόσμου σε διαφορετικές χρονικές περιόδους ήταν, πέρα από το να φέρουν τα καλύτερα των εμπορευμάτων τους, η σταθερή επιθυμία για γνώση, για ανταλλαγή νέων επαναστατικών ιδεών, η ανταλλαγή πολιτισμών, παραδόσεων, θρησκειών και γλωσσών» είπε η ξεναγός Αρμίντα Ναζαριάν.

Μεταξύ αυτών ήταν και η παράδοση της κατασκευής χαρτιού, που προερχόταν από την Κίνα. Η μυστική τεχνική αποκαλύφθηκε στην Σαμαρκάνδη και οι ντόπιοι τεχνίτες την ανέπτυξαν ακόμα πιο πολύ. Το περίφημο χαρτί που γίνονταν από φλοιούς μουριάς στην συνέχεια εξαπλώθηκε σε ολόκληρο τον κόσμο.

Ο Ζαρίφ Μουχτάροφ έκανε το όνειρό του πραγματικότητα, αναβιώνοντας την χαμένη τέχνη του χαρτιού. Στο εργαστήριό του, με ένα ξύλινο νερόμυλο, εφαρμόζει την παλιά συνταγή ηλικίας άνω των 1.000 ετών.

Ο ίδιος επισημαίνει: «Ο κόσμος μπορούσε να αναγνωρίσει το χαρτί από την Σαμαρκάνδη εξαιτίας του μοναδικού ήχου του».

Το χαρτί που είναι γνωστό για την εξαιρετική ποιότητά του, ονομάζεται επίσης και «μεταξένιο χαρτί», λόγω της λαμπερής και λείας επιφάνειας. Πολλά από τα αραβικά και περσικά χειρόγραφα του 9ου και 10ου αιώνα γράφτηκαν σε αυτό.

«Μόνο οι εμίρηδες, οι σουλτάνοι και οι βεζίρηδες μπορούσαν να έχουν αυτό το χαρτί. Για αυτόν τον λόγο ονομαζόταν και “βασιλικό χαρτί“», επισημαίνει ο Μουχτάροφ.

Και προσθέτει: «Όταν κρατάω αυτό το χαρτί στα χέρια μου, αισθάνομαι λες και κρατάω έναν θησαυρό, έναν θησαυρό του κόσμου. Τα καραβάνια του Δρόμου του Μεταξιού έπαιρναν σωρούς από αυτό το χαρτί και το έφερναν στις χώρες τους στην Ασία, την Ανατολή και την Ευρώπη».

Το εμπόριο κατά βάση ασκούνταν στα σημαντικά παζάρια που λάμβαναν χώρα γύρω από την πόλη. Ακόμα και σήμερα οι αγορές αυτές γεμίζουν ασφυκτικά, όπως και στις παλιές εποχές.

Όλα τα πολύχρωμα συστατικά που ήρθαν στην Σαμαρκάνδη άφησαν το στίγμα τους στην ντόπια κουζίνα, η οποία αποτελεί ένα χωνευτήρι πολιτισμών, με αποτέλεσμα η αύρα της Σαμαρκάνδης να βρίσκεται ακόμα στον αέρα.

Ο Σαμάτ Σαρίποφ, έμπορος στην τοπική αγορά της περιοχής, αποκαλύπτει: «Ο Μεγάλος Δρόμος του Μεταξιού μας έφερε καρυκεύματα όπως το μοσχοκάρυδο, το γαρύφαλλο και το μαύρο πιπέρι».

Όμως οι εμπορικές συναλλαγές δεν αφορούσαν μόνο τα μπαχαρικά, το μετάξι, την πορσελάνη, τα πανέμορφα χαλιά και τα όπλα. Σημαντικό ρόλο παίζουν επίσης η μουσική και τα όργανα που ανταλλάσσονταν…

Ο Μπομπούρ Σαρίποφ πηγαίνει σε έναν τοπικό οργανοποιό για να πάρει το νέο ραμπάμπ του.s-l1000 Το παραδοσιακό αυτό μουσικό όργανο της περιοχής κατασκευάζεται από ξύλο μουριάς, έχει πέντε χορδές και είναι καλυμμένο με δέρμα ψαριού.

Χρειάζονται ως και δώδεκα μήνες για να χαραχθεί ένας από τους μουσικούς θησαυρούς της χώρας αυτής. «Αυτά τα τραγούδια, τα οποία αντανακλούν την πλούσια ιστορία μας, εμπνέουν την ψυχή μου», λέει ο Μπομπούρ Σαρίποφ.

Κατά μήκος του αρχαίου Δρόμου του Μεταξιού, το «Uzbekistan Life» κατευθύνθηκε στην Μπουχάρα, ένα άλλο σημαντικό κέντρο που βρίσκεται στην ιστορική εμπορική διαδρομή. Αλλά αυτά στο επόμενο επεισόδιο, όπου θα εξερευνήσουμε την πλούσια κληρονομιά της τοπικής χειροτεχνίας στην παλιά πόλη των καραβανιών…

 

http://gr.euronews.com/2015/10/19/samarkand-s-silk-road-treasures/

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s