Βιέννη: Πάμε για χορό;

ΧΟΡΕΥΟΥΜΕ;

Ο χορός αποτελεί αναπόσπαστο κομμάτι της ζωής κάθε Αυστριακού, που από πολύ νεαρή ηλικία παίρνει μαθήματα σε ειδικές σχολές, ώστε να μπορεί να συμμετάσχει ψυχή τε και σώματι σε ποικίλες διοργανώσεις, έως τα βαθιά του γεράματα…

Σε όλες τις χοροεσπερίδες πρωταγωνιστικό ρόλο κατέχει το βαλς, με συμπρωταγωνιστές την πόλκα και την καντρίλια. Άραγε είναι  δύσκολοι χοροί;

Δεν έχομε παρά να μάθουμε, έστω και  νοερά τα βήματα τους…

Σε πόλο έλξης επισκεπτών και τεράστιο οικονομικό πόρο έχει εξελιχθεί για την Αυστρία η ετήσια διοργάνωση έως και χίλιων χορών, που αποφέρουν στην οικονομία περί τα 100.000.000€!

Μόνο  στην «πρωτεύουσα του βαλς» Βιέννη, διοργανώνονται κάθε χρόνο περίπου 450 χοροεσπερίδες, προσελκύοντας το ενδιαφέρον μισού εκατομμυρίου τουριστών, με κορωνίδα αυτήν της Κρατικής Όπερας, που το 2016 θα εορτάσει την 60η διοργάνωσή της μεταπολεμικά και θεωρείται η διασημότερη παγκοσμίως και η
πιο προσοδοφόρα, αφού προσδίδει άμεσα και έμμεσα στη βιεννέζικη οικονομία έσοδα άνω των 15 εκατομμυρίων ευρώ!

Ενδεικτικά, η φετινή τιμή πρόσκλησης ανερχόταν στα 290€, ενώ για τα θεωρεία άγγιξε και τα 20.500€!

Στα κέρδη υπολογίζονται επίσης οι διανυκτερεύσεις σε ξενοδοχεία, η σίτιση, η αγορά κατάλληλης ενδυμασίας (φράκο για τους κυρίους και βραδινή τουαλέτα για τις κυρίες), υποδημάτων, κοσμημάτων και καλλυντικών, η κόμμωση των κυριών, ακόμα και τα μαθήματα χορού που λαμβάνει μερίδα συμμετεχόντων (5%).

Τα σημαντικότερα χορευτικά ραντεβού της αρχοντικής πρωτεύουσας δίνονται κατά τους δύο πρώτους μήνες κάθε χρονιάς (την περίοδο της αποκριάς), αρχής γενομένης με τον Αυτοκρατορικό Χορό της Πρωτοχρονιάς (Kaiserball), που διοργανώνεται στα χειμερινά ανάκτορα Hofburg, οι αίθουσές των οποίων ανοίγουν και για μια ακόμη σειρά χοροεσπερίδων όπως των Ιατρών, των Κυνηγών, έως και των Ιδιοκτητών Καφέ!

Διακοσμημένο με λαμπερά χρώματα, το Δημαρχείο της πόλης φιλοξενεί  στα μέσα Ιανουαρίου τον Χορό των Λουλουδιών,ενώ λίγες μέρες  αργότερα, σειρά έχει  ο Χορός της Φιλαρμονικής Ορχήστρας της Βιέννης στη Χρυσή Αίθουσα του Musikverein.

Πολλές αντίστοιχες διοργανώσεις πραγματοποιούνται ακόμη στα θερινά ανάκτορα  Schönbrunn, σε δεκάδες ιστορικά «palais», ή σε πολυτελή ξενοδοχεία.

Το αποκορύφωμα πάντως, αποτελεί ο χορός της Όπερας «Wiener Opernball»,που πραγματοποιείται στην ωραιότερη και μεγαλύτερη αίθουσα του κόσμου (7.500 περίπου άτομα στροβιλίζονται υπό τους ήχους γνωστών μελωδιών στην κεντρική και τις παράπλευρες αίθουσες του κτιρίου) και συνοδεύεται από την σημαντικότερη ορχήστρα παγκοσμίως, τη Φιλαρμονική της Βιέννης, ενώ στο πρόγραμμα συμμετέχουν σολίστ του φημισμένου μπαλέτου της Όπερας και γνωστοί καλλιτέχνες όπως οι Χοσέ Καρρέρας,  Άννα Νετρέμπκο,  Άνγκελα Γκεοργκίου, ο μεγάλος μαέστρος  Ζορζ Πρετρ κλπ οι οποίοι δίνουν το δυναμικό παρόν τους στην τελετή έναρξης, μαζί με τα 180 ζευγάρια των debutants!

xoroi3Πέρα από την αίγλη του, ως πολιτιστικό γεγονός, σε διεθνή κλίμακα, ο χορός αυτός προσφέρεται και ως ευκαιρία κορυφαίων συναντήσεων σε πολιτικό, οικονομικό, διπλωματικό, επιστημονικό και καλλιτεχνικό επίπεδο. Παρούσα είναι πάντα η πολιτειακή και πολιτική ηγεσία της Αυστρίας, μαζί με τους επίσημους καλεσμένους της.
Οι ρίζες του ανάγονται στο 1877, ενώ πραγματοποιήθηκε για πρώτη φορά πριν 79 χρόνια, το 1936. Κατά την  περίοδο του Β΄ Παγκόσμιου Πολέμου διακόπηκε, για να καθιερωθεί μετά τη λήξη του ως θεσμός, που συνεχίζεται  αδιαλείπτως έως σήμερα, με εξαίρεση το 1956 και το 1991 (ακυρώθηκε λόγω του πολέμου στον Περσικό Κόλπο).

Από το 1972 μεταδίδεται από τη δημόσια αυστριακή τηλεόραση (ORF), ενώ τα τελευταία χρόνια έχουν εκδηλώσει ενδιαφέρον και άλλα τηλεοπτικά δίκτυα του εξωτερικού, μεταξύ των οποίων και η δημόσια κινεζική τηλεόραση!

Η διοργάνωση αυτή έχει βρει μιμητές σε 30 και πλέον πόλεις της υφηλίου, οι οποίες υποστηρίζονται  για τον σκοπό αυτό από τον Δήμο της Βιέννης. Έτσι κάθε χρόνο πόλεις όπως η Αθήνα, η Βασιλεία, το Βερολίνο, η Βοστώνη, η Βουδαπέστη, το Βουκουρέστι,  οι Βρυξέλλες, η Δρέσδη, το Ζάγκρεμπ, η Κοπεγχάγη, η Κουάλα Λουμπούρ, η Νέα Υόρκη, το Λος Άντζελες, η Λευκωσία, το Μιλάνο, το Μόντρεαλ, η Μόσχα, το Μόναχο, η Μπρατισλάβα, το Ντουμπάϊ, η Μπανγκόνγκ, η Οττάβα, η Πράγα, η Σαγκάη, το Σικάγο, η Σιγκαπούρη, η Σεούλ, η Σόφια, το Στρασβούργο, το Χάλιφαξ κά φιλοξενούν αντίστοιχες χοροεσπερίδες στα πρότυπα των παραδοσιακών βιεννέζικων, με πολύ μεγάλη απήχηση!

ΧΟΡΕΥΟΥΜΕ;

Ο χορός αποτελεί αναπόσπαστο κομμάτι της ζωής κάθε Αυστριακού, που από πολύ νεαρή ηλικία παίρνει μαθήματα σε ειδικές σχολές, ώστε να μπορεί να συμμετάσχει ψυχή τε και σώματι σε ποικίλες διοργανώσεις, έως τα βαθιά του γεράματα…
Σε όλες τις χοροεσπερίδες πρωταγωνιστικό ρόλο κατέχει το βαλς, με συμπρωταγωνιστές την πόλκα και την καντρίλια. Άραγε είναι  δύσκολοι χοροί;
Δεν έχομε παρά να μάθομε, έστω και  νοερά τα βήματα τους…

ΒΑΛΣ (WALTZ)

Από τους παλαιότερους ευρωπαϊκούς χορούς  (αποτελεί τη βάση των περισσότερων σύγχρονων της γηραιάς ηπείρου) που πρωτοσυναντούμε στην Αυστρία στις αρχές του 17ου αιώνα. Ξεκίνησε ως αγροτικός, στις επαρχίες της χώρας, αλλά και της Βαυαρίας. Όταν έγινε γνωστός και αποδεκτός από την υψηλή κοινωνία, γύρω στο
1780, αποτέλεσε γρήγορα τον πιο δημοφιλή στη Βιέννη, από την οποία πήρε και το όνομά του.

Ήταν ο πρώτος χορός που ο καβαλιέρος αγκάλιαζε τη ντάμα από την μέση. Η αρχική αντίδραση του κόσμου ήταν έντονη, γιατί το πολύ κοντινό κράτημα του ζευγαριού και η «ανάρμοστη» επαφή των σωμάτων εθεωρείτο τολμηρή κίνηση για την εποχή.
Στην υπόλοιπη Ευρώπη έγινε γνωστός μέσω του στρατού του Ναπολέοντα, που μετά την εισβολή του στην Αυστρία τον διέδωσε στο Παρίσι.

Αργότερα, και καθώς  γινόταν δημοφιλής σε όλο και περισσότερες χώρες, αναπτύχθηκαν διάφορα βηματολόγια για διαφορετικούς ρυθμούς, ενώ στην πορεία άλλοι χοροί ανέπτυξαν
στυλ που περιλάμβαναν, τα βήματα και τον ρυθμό  του (π.χ. η πόλκα).
Απαιτεί ιδιαίτερη ισορροπία με εναλλαγές ύψους και βάθους, συνεχείς αριστερές και δεξιές στροφές και έντονες πλαϊνές κάμψεις του σώματος.

ΠΟΛΚΑ (POLKA)

Εύθυμος χορός με καταγωγή από την Τσεχία, που διαδόθηκε ιδιαίτερα κατά τον 19ο αιώνα, μετά το 1830. Το όνομα του προέρχεται από την λέξη půlka, που σημαίνει μικρό μισό και αναφέρεται στα μικρά μισά βήματα του.

Πρόκειται για τον  δεύτερο χορό στην Ευρώπη που χρησιμοποιούσε την «σκανδαλώδη» στάση της επαφής των σωμάτων μεταξύ θηλυκού και αρσενικού (όπως το βαλς), ενώ πέρασαν πολλά χρόνια μέχρι να γίνει αποδεκτός.

Χορεύεται συνήθως στις κεντρικές ευρωπαϊκές χώρες και συγκεκριμένα σε Αυστρία,  Γερμανία, Λιθουανία, Ουγγαρία, Πολωνία, Σουηδία, Ρωσία, Σλοβενία, Σλοβακία και Τσεχία. Τις γνωστότερες μελωδίες της πόλκα αποτελούν οι συνθέσεις των Γιόχαν Στράους (πατέρα και γιου).

ΚΑΝΤΡΙΛΙΑ (QUADRILLE)

Ιδιαίτερος, ερωτικός, γαλλικός χορός του 19ου αιώνα που συνδέεται με το καρναβάλι και χορεύεται συνήθως από τέσσερα αντικριστά ζευγάρια τα οποία εναλλάσσονται  συνεχώς μεταξύ τους.
Χαρακτηρίζεται από τις πολλές φιγούρες του, με αποκορύφωμα το ότι οι καβαλιέροι μεταμορφώνονται σε ντάμες και το αντίστροφο.

Ελένη Κάραμποττ-Βιέννη

http://www.xenitemenos.com/vienni-pame-gia-choro/

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s