«’Οπερα, πάθος, εξουσία και πολιτική»

Opera: Passion, Power and Politics
Victoria and Albert Museum, London, 30 September 2017 — 25 February 2018

Curated by Kate Bailey


This slideshow requires JavaScript.

Σκηνογραφικά αναπτύγματα και κόγχες ιδιαίτερης συγκίνησης προκαλούν ισχυρά συναισθήματα στη νέα έκθεση στο Μουσείο Βικτόρια και ‘Αλμπερτ στο Λονδίνο.

Η έκθεση με τίτλο «’Οπερα, πάθος, εξουσία και πολιτική» εγκαινιάστηκε πριν από λίγες ημέρες (η πρώτη στη νέα Sainsbury Gallery) και καθώς θα διαρκέσει έως τις 25 Φεβρουαρίου φιλοδοξεί να είναι ένας από τους μείζονες πολιτιστικούς πόλους του χειμώνα για ένα διεθνές κοινό.

Με τη μεγάλη αυτή παραγωγή, το V & A (σε συνεργασία με τη Βασιλική Οπερα του Λονδίνου) επιχειρεί μια σύνθετη αφήγηση, που δεν ακολουθεί κάποιο γραμμικό κανόνα, αφού ζητούμενο είναι η κατανόηση της όπερας ως ενός πολυσύνθετου πολιτισμικού φαινομένου και όχι η πρόσβαση σε μια ιστορική διαδρομή.

Για τον λόγο αυτό, ιδιαίτερη βαρύτητα δόθηκε στη θεατρικότητα της έκθεσης, με σκοπό τον διαρκή αιφνιδιασμό του επισκέπτη. Τολμηρά χρώματα και φαινομενικά αταίριαστες συγκατοικήσεις γεννούν το ζητούμενο δέος μπροστά σε ένα κατεξοχήν πνευματικό δημιούργημα του ευρωπαϊκού πολιτισμού και εν γένει της Δύσης των τελευταίων 400 ετών.

Μοχλός της έκθεσης και εύρημα των διοργανωτών είναι η έμφαση σε επτά πρεμιέρες, που δόθηκαν σε επτά μεγάλα λυρικά θέατρα.

Είναι ο συνεκτικός ιστός γύρω από τον οποίο αρθρώνεται η ανάπτυξη και η διάδοση της όπερας ως μουσικού είδους με τεράστιο συμβολισμό αλλά και κοινωνική αντανάκλαση.

Μέσα από την περιήγηση στην έκθεση αποκαλύπτεται και η δύναμη της Ευρώπης ως δεξαμενής ιδεών, ταλέντου και κοινωνικής μεταβολής. Από τον Μοντεβέρντι και τη «Στέψη της Ποππαίας» (1643) και το Λονδίνο του Χέντελ (εντυπωσιάζουν τα σκηνικά για την όπερα «Ρινάλντο» του 1711) μέχρι τους «Γάμους του Φίγκαρο» του Μότσαρτ στη Βιέννη του Διαφωτισμού και τον «Ναμπούκο» του Βέρντι στο Μιλάνο, οι στάσεις που επιχειρεί η έκθεση σηματοδοτούν κορυφές της ευρωπαϊκής ιστορίας.

‘Οπερα χωρίς φωνή δεν νοείται και οι μεγάλες φωνές, ανάμεσά τους φυσικά και η Κάλλας, επενδύουν την έκθεση διευρύνοντας την εμπειρία που αγγίζει και θέματα ερωτισμού και επιθυμίας, θέματα διαχρονικά στο λυρικό θέατρο.

Είναι εξαιρετικά ενδιαφέρον το γεγονός ότι η όπερα συγκεντρώνει τόσους προβολείς με τόσο σύνθετο τρόπο σε ένα από τα κορυφαία μουσεία της Ευρώπης.

http://www.kathimerini.gr/929559/article/politismos/atzenta/maties-ston-kosmo

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s