Λάξευση Αλάβαστρου—Η Αρχαία Τέχνη της Βολτέρας

Φανταστείτε ένα φυσικό υλικό από το οποίο μπορούν εύκολα να διαμορφωθούν ομαλές, λεπτεπίλεπτες μορφές—ένα ποικιλόχρωμο μέσο του οποίου η ομορφιά, η ημιδιαφάνεια και τα νερά είναι ιδανικά για τη λάξευση περίκομψων λεπτομερειών και φανταστικών σχεδίων. Ξέρετε ποιο είναι αυτό το υλικό;

ΠΕΡΙΓΡΑΦΟΥΜΕ τον αλάβαστρο. Δεν γνωρίζαμε πολλά πράγματα για αυτό το πέτρωμα ώσπου επισκεφτήκαμε το παραδοσιακό κέντρο παραγωγής του στην Ιταλία—την πόλη Βολτέρα της Τοσκάνης.

Στη Βολτέρα η λάξευση αλάβαστρου έχει μεγάλη ιστορία, η οποία ξεκινάει από τους Ετρούσκους, τους αρχαίους κατοίκους της περιοχής. Ανάμεσα στα πολλά τεχνουργήματα που θαυμάσαμε στο τοπικό ετρουσκικό μουσείο υπήρχαν εκατοντάδες αλαβάστρινες τεφροδόχοι—ορθογώνια πέτρινα κουτιά όπου φυλασσόταν η τέφρα των νεκρών μετά την αποτέφρωσή τους—οι οποίες χρονολογούνται από τον τέταρτο ως τον πρώτο αιώνα Π.Κ.Χ.

Αυτά τα πέτρινα κουτιά έχουν πλούσια διακόσμηση με ανάγλυφες παραστάσεις στις οποίες συνήθως περιλαμβάνονται σκηνές από το υποτιθέμενο ταξίδι του νεκρού στον άλλον κόσμο.

Φυσικά, δεν χρησιμοποιούσαν μόνο οι Ετρούσκοι τον αλάβαστρο στην αρχαιότητα. Τον χρησιμοποιούσαν πολύ και οι Αιγύπτιοι. Ωστόσο, υπάρχει μια διαφορά στη χημική σύσταση ανάμεσα σε αυτόν τον ανατολικό αλάβαστρο—για τον οποίο γίνεται επίσης αναφορά στην Αγία Γραφή—και στον πολύ πιο μαλακό ασβεστολιθικό αλάβαστρο της Βολτέρας.

Στην αρχαία ελληνική και ρωμαϊκή τέχνη χρησιμοποιούνταν ευρέως και το μάρμαρο, αλλά ο ασβεστολιθικός αλάβαστρος, συγκρινόμενος με «ευγενή» υλικά όπως αυτό, θεωρούνταν φτωχός συγγενής.

Πρόκειται για ένα πιο μαλακό και πιο εύθραυστο πέτρωμα, το οποίο χαράζεται εύκολα, και επομένως έπαιζε πάντοτε δευτερεύοντα ρόλο σε σχέση με το μάρμαρο στην αρχιτεκτονική και στην τέχνη. Τα αλαβάστρινα γλυπτά δεν είναι ανθεκτικά αν εκτεθούν στα στοιχεία της φύσης. Στην αρχιτεκτονική ο αλάβαστρος χρησιμοποιείται κυρίως σε εσωτερικούς χώρους. Από την άλλη πλευρά, ως πιο μαλακό υλικό είναι ιδανικός για τη λάξευση πολύ μικρών λεπτομερειών.

Ανάπτυξη μιας Βιομηχανίας

Επί αιώνες μετά τους ετρουσκικούς και ρωμαϊκούς χρόνους, δεν έχουμε καμία ένδειξη σχετικά με παραγωγή αλάβαστρου στη Βολτέρα. Εντούτοις, έχουν διατηρηθεί αναφορές για αυτή την τέχνη σε ιστορικά αρχεία που χρονολογούνται από τα μέσα του 16ου αιώνα.

Εκείνη την εποχή ο Φραγκίσκος των Μεδίκων, μέγας δούκας της Τοσκάνης, απέκτησε ένα σπάνιο και όμορφο τορνευτό βάζο από κάποιον τεχνίτη της Βολτέρας και το δώρισε στο Δούκα της Βαυαρίας. Το 17ο αιώνα, οι ντόπιοι τεχνίτες παρήγαν έργα τέχνης και μικρά διακοσμητικά αντικείμενα με εντατικούς ρυθμούς. Η τέχνη αναπτύχθηκε αξιοσημείωτα το 18ο αιώνα, με ποιοτικά αντίγραφα κλασικών γλυπτών. Στο μεταξύ, η φήμη του αλάβαστρου της Βολτέρας είχε εξαπλωθεί σε όλη την Ευρώπη και πέρα από αυτήν.

fabrica-de-alabastro

Εκείνη την περίοδο ο Μαρτσέλο Ιντζιράμι Φέι, ντόπιος ευγενής ο οποίος είχε τη φήμη ταλαντούχου καλλιτέχνη και ικανού επιχειρηματία, έδωσε ώθηση στο εμπόριο αλάβαστρου.

Άρχισε να εκμεταλλεύεται υπόγεια κοιτάσματα του ορυκτού, τα οποία είχαν ανακαλυφτεί τότε, και το 1791 ίδρυσε μια σχολή όπου περισσότεροι από 100 μαθητευόμενοι μπορούσαν να διδαχτούν την τέχνη υπό τις οδηγίες αρχιτεχνιτών που είχαν προσκληθεί από διάφορες περιοχές της Ιταλίας και από το εξωτερικό. Η βιομηχανία άνθησε.

Τα οχτώ ή εννιά εργαστήρια αλάβαστρου που υπήρχαν το 1786 αυξήθηκαν σε 60 μέχρι το 1830. Εκείνα τα χρόνια περίπου 50 τολμηροί έμποροι από τη Βολτέρα περιηγούνταν τις αγορές του κόσμου από την Ευρώπη ως την Αμερική, την Ινδία και την Άπω Ανατολή για να πουλήσουν αλάβαστρο υψηλής ποιότητας.

Μερικοί έκαναν μεγάλη περιουσία. Η ακμή διήρκεσε μέχρι το 1870 αλλά από τότε εναλλάσσονται περίοδοι ευημερίας και κάμψης. Ακόμη και υπό αυτές τις συνθήκες, η παραγωγή αλάβαστρου εξακολουθεί να αποτελεί στήριγμα της τοπικής οικονομίας.

https://wol.jw.org/el/wol/d/r11/lp-g/102002768

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s