Κωνσταντίνος Βολανάκης: ο πατέρας της ελληνικής θαλασσογραφίας στο Ίδρυμα Θεοχαράκη

Με περισσότερα από εβδομήντα εμβληματικά έργα, μεγάλων διαστάσεων, της εξελικτικής του πορείας το Ίδρυμα Θεοχαράκη μας συστήνει ξανά τον σπουδαίο Έλληνα εικαστικό Κωνσταντίνο Βολανάκη στην έκθεση “Κωνσταντίνος Βολανάκης: ο πατέρας της ελληνικής θαλλασογραφίας” από τις 7 Φεβρουαρίου.

This slideshow requires JavaScript.

Ένας από τους σημαντικότερους εκπροσώπους της περίφημης Σχολής του Μονάχου, ο οποίος παρέκαμψε τα ηθογραφικά θέματα και τις προσωπογραφίες, που αποτελούν την κυρίαρχη τάση της συγκεκριμένης σχολής, και με το χρωστήρα του αποτύπωσε τη βαθειά του αγάπη για τη θάλασσα και τα πλοία ο Βολανάκης πλημμύρισε τον κόσμο των τεχνών με ταλέντο τρικυμιώδες.

Ιστιοφόρα, ατμόπλοια, καΐκια και βάρκες,αποτυπωμένα με το προσωπικό του ύφος σφραγίζουν τον γνώριμο ζωγραφικό του κόσμο.

Πολύτιμα έργα της συλλογής Πάνου Λασκαρίδη μαζί με την “Πυρπόληση του τουρκικού δικρότου στην Ερεσσό” (1882) και τη “Ναυμαχία του Ναβαρίνου κατά Garneray” του Ναυτικού Μουσείου της Ελλάδας, τη “Ναυμαχία της Σαλαμίνας” (1882) του Αρχηγείου Ναυτικού, τα “Ιστιοφόρα” (1886-1890) της Εθνικής Τράπεζας, το “Λιμάνι του Βόλου” και η “Βάρκα με πανί” της Συλλογής Μαριάννας Λάτση, η “Έξοδος του Άρεω”» (1894) και η “Άφιξη της πριγκίπισσας Σοφίας στο Φάληρο” και άλλα αριστουργήματα αποκαλύπτουν το προσωπικό ύφος ενός μεγάλου θαλασσογράφου.

“O Κωνσταντίνος Βολανάκης σε όλη την καλλιτεχνική του διαδρομή (1856-1907), με βαθειά ζωγραφική αίσθηση και αμείωτο ενθουσιασμό, έστρεψε το βλέμμα του στην απόδοση της θάλασσας, σαν να αποζητούσε να αποκαλύψει τα μυστικά της, την αυθεντική αλήθεια που αντιστέκεται στην αδυσώπητη ροή του χρόνου και κερδίζει την αιωνιότητα” αναφέρει ο επιμελητής της έκθεσης, Τάκης Μαυρωτάς, αναφέρει στον πολυσέλιδο κατάλογό της.

“Η ζωή των πλοίων,τα λιμάνια με τις συναθροίσεις των ιστιοφόρων, παρασύρουν το θεατή σε ένα φανταστικό ταξίδι. Η θάλασσα, με τις αισθητικές και ερωτικές συμμετρίες της, προκάλεσε τη δημιουργική του δράση, αγγίζοντας με τον χρωστήρα του την οπτική, αλλά και τη μεταφυσική της διάσταση.

Η θαλασσογραφία και η τοπιογραφία του έχουν τον δικό τους λόγο και αντίλογο στην ιστορία της τέχνης. Πιστός στην ακαδημαϊκή παράδοση, ο Βολανάκης τονίζει τις επιμέρους λεπτομέρειες των θεμάτων δίνοντας έμφαση στην πιστή αναπαράσταση της οπτικής πραγματικότητας.

Η ευκρίνεια, οι μεταβολές του φωτός, ηπολύμορφη και διαφορετική απόδοση των σύννεφων, η φευγαλέα κίνηση του καπνού των φουγάρων αποτελούν γνώριμα στοιχεία του έργου του.

Εκείνο που τον απασχόλησε κυρίως ήταν η απεραντοσύνη της φύσης, η σχέση της θάλασσας με τον ουρανό και η ζωή των αγαπημένωντου πλοίων, που αποτελούν την ταυτότητα του ζωγραφικού του κόσμου.

Έτσι, επιστρατεύονται μύριες τονικότητες του γαλάζιου και του γκρι έως του καφέ και του κόκκινου για να αποτυπώσει κάθε φορά μια διαφορετική ατμόσφαιρα, μια διαφορετική συγκίνηση”.

http://www.cnn.gr/style/politismos/story/114594/konstantinos-volanakis-o-pateras-tis-ellinikis-thalassografias-sto-idryma-theoxaraki

 

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s