Επίσκεψη στο ηλιοβασίλεμα στο Μουσείο Χρήστου Καπράλου

 

Αίγινα, θέση Πλακάκια, τρία χιλιόμετρα από το λιμάνι κατά μήκος του παραλιακού δρόμου. Ενας ωραίος περίπατος, εάν ρισκάρει κανείς τα σμήνη από τα δίκυκλα. Στο βάθος του ορίζοντα το ηλιοβασίλεμα υποχωρεί αργά, μαζεύοντας και σβήνοντας τα χρώματά του, απαράλλαχτα όπως ο καλλιτέχνης μαζεύει τα πινέλα του και ρίχνει μια ματιά στο έργο του «Αύριο πάλι με το φως της ημέρας».

Στην Αίγινα το φως είναι η πρώτη ύλη, η κινητήριος δύναμη. Μετά έρχεται η έμπνευση του καλλιτέχνη. Ολοι όσοι έζησαν και δημιούργησαν στην Αίγινα: ο Νίκος Νικολάου, ο Σπύρος Βασιλείου, ο Γιάννης Μόραλης που, στην Αίγινα, έχει το ατελιέ του πάντα – μιλούν για το φως της Αίγινας. Ακόμα και όταν σβήνει, απαλά, νυχοπατώντας, για να δώσει τη θέση του στη νύχτα, το φως είναι κυρίαρχο. Πάνω στον ασβεστωμένο εξώστη τα γλυπτά του Χρήστου Καπράλου αποχαιρετούν το φως που αποσύρεται από την αυλή.

«’Ολα εδώ μέσα είναι φτιαγμένα από τον Χρήστο», εξηγεί η Σούλη Καπράλου που άνοιξε την πόρτα για το σπίτι -εργαστήριο εκθεσιακό χώρο που έγινε Μουσείο, το Μουσείο Χρήστου Καπράλου και στεγάζει όλο το έργο του- γλυπτική σε πωρόλιθο, μάρμαρο, ξύλο και ζωγραφική, τερακότες και κεραμικά, όλα φτιαγμένα επί τόπου στο μακρότατο καλοκαίρι της Αίγινας.

Τον χειμώνα στο εργαστήρι του στο Κουκάκι δούλευε έργα σε χαλκό που χύτευε στο προσωπικό χυτήριο. H αυλή, με χώμα και μυριστικά και ανθισμένες πικροδάφνες έχει στρωμένο ένα διάδρομο με πλακάκια – γλυπτά από το χέρι του Χρήστου.

Μικροκαμωμένη, λεπτή, μια σταλιά άνθρωπος η Σούλη Καπράλου είναι ο φύλακας – άγγελος του Μουσείου που δημιουργήθηκε με κόπους, αγωνίες, από το Ιδρυμα που φέρει και των δύο τα ονόματα Ιδρυμα Χρήστου και Σούλης Καπράλου – ους ο Θεός και η τέχνη ένωσεν, άνθρωπος μη χωριζέτω…

 

270420084885

( Μάνα με τα δυο παιδιά της )
logo14.gif Έτος : 1966
logo14.gif Θέση : Πλατεία Ραλλούς Μάνου, λεωφ.Αμαλίας ( Σύνταγμα )

Ο Χρήστος Καπράλος, από το Παναιτώλιον της Αιτωλοακαρνανίας, σπούδασε ζωγραφική στην ΑΣΚΤ της Αθήνας και γλυπτική στο Παρίσι από το 1934-1940, με υποτροφίες και σημαντική διαρκή βοήθεια από τον Ευάγγελο Παπαστράτο, του Αγρινίου, που θαύμασε και στήριξε το ταλέντο του συμπατριώτη του.

Πόλεμος, Κατοχή, στερήσεις και το έργο να πληθαίνει, να παίρνει χίλιες μορφές πάνω στον χαλκό, στο πουρί, στο μάρμαρο.

 

Untitled-1_6

H Ελληνίδα Μάνα, που έχει το πρόσωπο της αγρότισσας μάνας του καλλιτέχνη, χάλκινο άγαλμα μεγάλων διαστάσεων, στημένο στον ορμίσκο κοιτάζει το Μουσείο και γυρίζει τη σκυμμένη πλάτη στη θάλασσα, στα βράχια.

Φρουρεί κι αυτή το έργο που άφησε φεύγοντας, το 1993, ο Χρήστος Καπράλος από σύντομη αρρώστια, ενώ δούλευε έως το τέλος. Και όλα αυτά, το σπίτι, τα συνεχόμενα έξι εργαστήρια, όπου φυλάσσεται το σύνολο του έργου του, το φιλοτεχνημένο στην Αίγινα, τ’ άφησε στη Σούλη να τα φυλάει. Με επιμονή και αντοχή η Σούλη όχι μόνο προστατεύει το έργο, αλλά χτυπάει πόρτες και βρίσκει τρόπους να κρατάει ζωντανή τη φήμη του.

Το 1962 ο Χρήστος Καπράλος εκπροσώπησε την Ελλάδα στη Biennale της Βενετίας. Με τα χρήματα που πήρε, ήρθε στην Αίγινα το ’63 κι αγόρασε γη, έχτισε πρώτα ένα μικρό εργαστήρι – σπίτι, σαν υπόστεγο, όπου εκεί δούλευε. Σιγά σιγά, χάρις σε φιλότεχνους συλλέκτες που τον στήριξαν – οι Παπαστράτοι, ο Τηλέμαχος Αποστολόπουλος, από τους νέους, ο Ζαχαρίας Πορταλάκης, μέλος του Δ.Σ. του Ιδρύματος, τα εργαστήρια πλήθαιναν για να χωρέσουν την έμπνευση που ξεχείλιζε.

…..

Και είναι σαν να τριγυρνάει ανάμεσά τους ο Χρήστος Καπράλος στην ησυχία της μπλε ώρας, που μπαίνει μέσα από το παράθυρο. Ανατριχίλα. Στον πάγκο τα πινέλα του, οι μπογιές του, τα κεσεδάκια που ανακάτευε τα χρώματα, η κασετίνα με τα φτερά που του ‘στελνε η Μελπομένη, η αδελφή του, για να σχεδιάζει.

 

http://www.kathimerini.gr/695421/opinion/epikairothta/arxeio-monimes-sthles/otan-to-adyton-toy-kallitexnh-ginetai-moyseio–episkeyh-sto-hliovasilema-sto-moyseio-xrhstoy-kapraloy

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s