Οι μασκότ των Ολυμπιακών Αγώνων και των Παραολυμπιακών Αγώνων του Τόκιο 2020

‘Εγινε  γνωστό το αποτέλεσμα της ψηφοφορίας για την επιλογή των μασκότ των Ολυμπιακών Αγώνων και των Παραολυμπιακών Αγώνων του Τόκιο 2020.

1704

Η οργανωτική επιτροπή τoυ Tokyo 2020, είχε αφήσει την επιλογή στα χέρια των μαθητών. Και την έκαναν μαθητές από περίπου 16.000 σχολεία στην Ιαπωνία. Ακόμα δεν έχουν επίσημο όνομα, αν και ορίζονται ως «καλοί φίλοι» που «σέβονται ο ένας τον άλλον».

Τα νικηφόρα σχέδια παρουσιάζουν μια φουτουριστική αισθητική, με ασυνήθιστες αποχρώσεις. Πήραν την πρώτη θέση  με 109.041 ψήφους, σχεδόν διπλάσιους από τη δεύτερη πρόταση. Ο ένας παρουσιάζει μια αθλητική φιγούρα και μια ισχυρή αίσθηση της Δικαιοσύνης, ενώ ο άλλος είναι ο «σούπερ ήρωας» με έμπνευση από ανθισμένες κερασιές.  

Ο Ρόι Τανιγκούτσι, δημιουργός των μασκότ που κέρδισαν, παραδέχθηκε ότι είναι κολακευμένος. «Είμαι έκπληκτος και ευγνώμων” για το αποτέλεσμα της ψηφοφορίας».

Αν και οι μασκότ έχουν επιλεγεί, θα  χρειαστούν μερικοί μήνες μέχρι να  «βαφτιστούν» επισήμως, κάτι που θα γίνει το καλοκαίρι.
Οι μασκότ είναι ένα πολύ δημοφιλές στοιχείο στην Ιαπωνία. Χρησιμοποιούνται συνήθως από πολλές εταιρείες για να ταυτιστούν και να έχουν βελτίωση στις πωλήσεις.

Οι διοργανωτές των Αγώνων  δέχθηκαν από το κοινό γύρω στις 2.000 προτάσεις, από τις οποίες  επέλεξαν τον Δεκέμβριο τα τρία επικρατέστερα σχέδια.

 

http://www.amna.gr/sport/article/235078/Mathites-dialexan-tis-maskot-gia-to-Tokyo2020

 

Nearly 600 cheering schoolchildren attended a ceremony in Tokyo’s Shinagawa ward on Wednesday to hear the results of that vote. The winning Olympic and Paralympic mascots have not yet been given names, but they are said to “respect each other” and are “very good friends”.

 

κατάλογος

With a futuristic blue and white chequered pattern, the Olympic mascot is described as having a special power allowing it to move anywhere instantaneously. “The mascot has a strong sense of justice and is very athletic,” the biographical notes said.

The Paralympic mascot features a pink and white design inspired by cherry blossom flowers, and it can apparently move things just by looking at them. “It has a dignified inner strength and a kind heart that loves nature,” according to the description.

The winning designer, Ryo Taniguchi, is an illustrator from Fukuoka in southern Japan. “I’m just so spaced out at the moment,” he said when the decision was announced. “I just want to tell my beloved wife that I’ve been chosen.”

The selection of mascots had attracted wide publicity across Japan. Some 200,000 classes at 16,000 schools took part in selection process.

 

mascot_olympinc

Mascots are big business in Japan, with many towns and companies trying to come up with distinctive design to promote their region or product.

Staffers wearing big cuddly costumes often turn up at trade and food festivals to meet and greet visitors – and hand out business cards. The best-known mascots can drive sales. Sales of food and toy products bearing the image of Kumamon, ubiquitous black bear from Kumamoto region, hit a record 128 billion yen (£859 million) in 2016.

 

https://www.theguardian.com/world/2018/feb/28/japan-unveils-tokyo-2020-olympics-superhero-mascots

 

 

 

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s