Διδώ και Αινείας – Goethe-Institut Athen

 

sto-katw-fouagie-tou-goethe-institut-paizei-panta-kati.w_l

 

Στο κάτω φουαγιέ του Ινστιτούτου υπάρχει πάντα κάτι να δει κανείς, πάνω σε διάφορα θέματα, σ’ όλες τις ώρες της μέρας μέχρι και το βράδυ.

Είσοδος ελεύθερη

Goethe-Institut Athen, Κάτω φουαγιέ, Ομήρου 14-16, Αθήνα

Ώρες λειτουργίες: Δευτέρα-Πέμπτη 11:00 – 20:00, Παρασκευή 11:00 – 19:00

 

Από 4 έως 15 Ιουνίου μπορείτε να δείτε

Διδώ και Αινείας (2005, 98´)

Θεαματική παράσταση της ομώνυμης όπερας του Henry Purcells από τη χορογράφο Sasha Waltz

Με την Kompanie Sasha Waltz & Guests, Akademie für Alte Musik Berlin, Vocalconsort Berlin

Βιντεοσκοπημένη παράσταση από την Κρατική Όπερα Unter den Linden, Βερολίνο 2005.

Ο τραγικός έρωτας της Διδούς, της θρυλικής βασίλισσας της Καρχηδόνας, για τον φιλοξενούμενό της Αινεία.

Θα μπορούσε να ενδιαφέρει όσους ασχολούνται με το χορό, εκπαιδευτικούς και μαθητές, φίλους της μουσικής, της όπερας, του κινηματογράφου, αλλά και όλους εκείνους που στις διαδρομές τους στην πόλη ή στον ελεύθερο χρόνο τους ή στο διάλειμμα τους για καφέ θα ‘θελαν να γνωρίσουν και κάτι καινούργιο.

Η μυθική πριγκίπισσα Διδώ που έδωσε τέλος στην ζωή της γιατί προδόθηκε ο έρωτάς της. Η ιστορία της ενέπνευσε ποιητές και συγγραφείς…

Dido_thanatos_-Joseph-Werner-1668-bΣτους αρχαιοελληνικούς και ρωμαϊκούς μύθους είναι πολύ συνηθισμένο οι ήρωες να εγκαταλείπουν τις αγαπημένες τους, προτάσσοντας το καθήκον. Αυτή η πρακτική ήταν τόσο συνηθισμένη ώστε οι τραγικοί ποιητές επέλεγαν πολύ συχνά το θέμα αυτό στα έργα τους.

Μία από τις πιο «διάσημες εγκαταλελειμμένες» γυναίκες στην αρχαία μυθολογία ήταν η Διδώ, βασίλισσα της Καρχηδόνας. Σύμφωνα με τον Ρωμαίο ποιητή Βιργίλιο, ο Αινείας που είχε λάβει μέρος στον Τρωϊκό πόλεμο, στο πλευρό των Τρώων και μάλιστα υπήρξε ο γενναιότερος σύμμαχός τους μετά τον Έκτορα, φεύγει μετά την πτώση της Τροίας και αρχίζει την αναζήτηση της Ρώμης.

aeneas-and-dido-cave

Ο Αινείας και η Διδώ στη σπηλιά. Εικόνα σε χειρόγραφο του 5ου αιώνα π. Χ που βρίσκεται στη βιβλιοθήκη του Βατικανού.

Όταν ο Αινείας βρήκε προσωρινά καταφύγιο στην Καρχηδόνα, η θέα Αφροδίτη και μητέρα του, ανάγκασε την βασίλισσα να τον ερωτευτεί. Μαγεμένη από τον γοητευτικό ξένο, η Διδώ του παρείχε την προστασία που αναζητούσε.

Μία μέρα που είχαν βγει οι δυο τους για κυνήγι ξέσπασε μια καταιγίδα και αναγκάστηκαν να μπουν σε μια σπηλιά, όπου και ολοκλήρωσαν τον έρωτά τους. Η Διδώ εξέλαβε το γεγονός αυτό ως υπόσχεση γάμου. ‘Ομως ο Αινείας δεν σκόπευε να αλλάξει τα σχέδιά του. Όταν ο Δίας του έδωσε εντολή να φύγει για να ιδρύσει πόλη στην Ιταλία, ο Αινείας άρχισε τις προετοιμασίες κρυφά.

Η Διδώ κατάλαβε τις προθέσεις του Αινεία και ράγισε η καρδιά της Τον καταράστηκε και υποσχέθηκε ότι ακόμα και οι απόγονοί τους θα συνεχίσουν τη βεντέτα προκαλώντας πολέμους μεταξύ Ρώμης και Καρχηδόνας. Έγιναν τον 3ο και 2ο αιώνα π. Χ . Και ενώ ζητά να κάψουν στην πυρά τα πράγματα του Αινεία, το ξίφος και ό,τι άλλο της θύμιζε την απιστία, πέφτει και η ίδια στη φωτιά προκαλώντας έκπληξη στους υπηκόους της.

Πριν να αυτοκτονήσει η Διδώ είπε: » Δεν έχω καμία ελπίδα να συγκινηθείς από την έκκλησή μου, αφού οι θεοί είναι ήδη εναντίον μου. Αφού όμως έχω θυσιάσει την υπόληψή μου, το κορμί και το μυαλό μου , δεν θα χάσω τίποτα να προσπαθήσω πάλι. Είσαι ακόμα αποφασισμένος να εγκαταλείψεις την καημένη τη Διδώ; Οι άνεμοι θα πάρουν μακριά και το πλοίο σου και την υπόσχεσή σου; » (Οβίδιος , Ηρωίδες VII.3-9)

Πριν συναντήσει τον Αινεία, η Διδώ ήταν χήρα και η πόλη της ήταν υπό την απειλή ενός άλλου επίδοξου μνηστήρα. Ένας γάμος με τον Αινεία θα τερμάτιζε τα προβλήματά της. Όταν ο Αινείας την εγκατέλειψε η Διδώ απελπίστηκε, όπως λέει και η επιτύμβια επιγραφή.

«Ο Αινείας ευθύνεται για τον θάνατό μου. Αυτός όπλισε τα χέρια της Διδούς που έβαλε τέλος στη ζωή της». Η μυθική πριγκίπισσα έδωσε το όνομά της σε έναν μεγάλο αστεροειδή που ανακαλύφθηκε το 1879 και η ιστορία της ενέπνευσε ποιητές και συγγραφείς.

Η αρχική εικονογράφηση προέρχεται από πίνακα του Joseph Werner (1668) με θέμα τον θάνατο της Διδώς…

Διαβάστε όλο το άρθρο: http://www.mixanitouxronou.gr/i-mithiki-prigkipissa-dido-pou-edose-telos-stin-zoi-tis-giati-prodothike-o-erotas-tis-i-istoria-tis-enepnefse-piites-ke-singrafis/

 

http://www.thetoc.gr/politismos/article/sto-katw-fouagie-tou-goethe-institut-paizei-panta-kati

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s