Τα βιτρώ στους καθεδρικούς του μεσαίωνα ήταν «η Βίβλος των φτωχών»

 

Εκεί αναπαρίσταντο ιστορίες από την Παλαιά και την Καινή Διαθήκη για να βλέπουν οι πιστοί και να οδηγούνται στη σχέση τους με το θείο.

Έναν καινούργιο οπτικό «οδηγό» στην πνευματική ανάταση του σύγχρονου ανθρώπου ετοίμασε ο Αμερικανός καλλιτέχνης βιτρώ Τομ Χόλντμαν. Με μια διαφορά. Οι αναφορές είναι και στις 25 θρησκείες του κόσμου μας. Και ο Χόλντμαν τονίζει ότι σε αυτό που ετοίμασε, η θρησκεία είναι απλώς μέρος της αφηγούμενης ιστορίας και όχι το επίκεντρό της.

Όλα ξεκίνησαν πριν από δέκα χρόνια -και παραπάνω-, όταν τον Χόλντμαν τον προσέγγισε ο πρόεδρος του Utah Valley University, ο Μάθιου Χόλαντ. Και του είπε μία μόνον φράση: «Κάν’ το πιο μεγάλο».

Μετά από 12 χρόνια η εγκατάσταση του Χόλντμαν ήταν έτοιμη. Σε αυτήν εργάστηκαν 40 καλλιτέχνες, 350 φοιτητές και 25 καθηγητές του πανεπιστημίου.

Ογδόντα βιτρώ, 60.000 κομμάτια γυαλί που αφηγούνται την εξελικτική πορεία της γνώσης και την κοινή καταγωγή του ανθρώπου. Και το σημαντικότερο: η εγκατάσταση θα τοποθετηθεί στην καινούργια βιβλιοθήκη UVU Fulton Library του πανεπιστημίου, που ανεγέρθηκε για να φιλοξενήσει αυτό το έργο!

Εξήντα μέτρα τοίχου καλύπτουν τα βιτρώ που απαρτίζουν το έργο.

Σε αυτά, ο Χόλντμαν περιλαμβάνει αναφορές στην ιστορία της τέχνης του γυαλιού, από τις απαρχές της έως σήμερα, αλλά και άλλα ετερόκλητα -φαινομενικά ετερόκλητα- στοιχεία, όπως ένα θραύσμα του Τείχους του Βερολίνου, πανάρχαια απολιθώματα, ένα νόμισμα ηλικίας 3.000 ετών, ένα κομμάτι χαρτονομίσματος του ενός δολαρίου.

«Οι “Ρίζες της Γνώσης” δείχνουν ότι αυτός ο κόσμος είναι κοσμικός αλλά επίσης και πνευματικός, καθώς και το πώς όλο αυτό λειτουργεί σαν ένα όλον. Γιατί όλοι ερχόμαστε από την ίδια ρίζα» δήλωσε, στο CNN, ο Τομ Χόλντμαν.

 

 

This slideshow requires JavaScript.

 

Υαλογραφία, κατά την Encyclopaedia Britannica, (Stained glass) είναι: “Χρωματισμένο γυαλί που χρησιμοποιείται για να κατασκευάσει κανείς διακοσμημένα παράθυρα ή άλλα αντικείμενα, τα οποία διαπερνά το φως”. Επίσης, “Μια μορφή ζωγραφικής σε γυαλί που επιτρέπει στο φως να το διαπερνά – αντίθετα με το σχέδιο ή την ζωγραφική σε μια επιφάνεια που αντανακλά το φως – το βιτρώ stained glass ξεχωρίζει από σχεδόν όλες τις άλλες μορφές τέχνης σε δύο διαστάσεις”.

Η τέχνη αυτή καθιερώθηκε να λέγεται και Βιτρώ (γαλλικά: vitrail/vitraux) και συγγενεύει με τη ζωγραφική και τα ψηφιδωτά. Χαρακτηριστικά δείγματα υαλογραφίας αποτελούν οι πολύχρωμοι φεγγίτες των καθεδρικών ναών της Ευρώπης.

Ως τεχνική, διαθέτει μακρά ιστορία, στη διάρκεια της οποίας επήλθαν σημαντικές διαφοροποιήσεις, τόσο ως προς την ίδια την τεχνική όσο και ως προς την θεματολογία. Ειδικότερα οι αλλαγές που επέφερε η βιομηχανική επανάσταση του 19ου αιώνα, καθώς και οι κοινωνικές τριβές που προέκυψαν, απομυθοποίησαν, μεταξύ άλλων, σε μεγάλο βαθμό και την πανάρχαιη αυτή τέχνη.

https://el.wikipedia.org/wiki/%CE%A5%CE%B1%CE%BB%CE%BF%CE%B3%CF%81%CE%B1%CF%86%CE%AF%CE%B1

Κράτα το

9 comments on “Τα βιτρώ στους καθεδρικούς του μεσαίωνα ήταν «η Βίβλος των φτωχών»

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s