The Trivulzio Tapestries

.

The highlight of the Balla Room is an extraordinary cycle of tapestries representing the twelve months of the year.

sforzesco-bramantino-dicembreDecember

Commissioned by Gian Giacomo Trivulzio, nominated Marshall of France and Governor General of Lombardy by the French authorities in 1499, the cycle was designed by Bartolomeo Suardi, better known as il Bramantino (before 1480 after 1530) and woven in Vigevano by Benedetto da Milano and his assistants.

The complex endeavour was completed in 1509. Due to the state of conservation and integrity of the tapestries, which at their centre have a representation of each month surrounded by figures carrying out the according agricultural activities, they are considered to be of particular importance.

Within a garland at the centre-top of the tapestry is the Trivulzio coat of arms, depicting a mermaid in the act of breaking a file on a diamond, a clear allusion to the indestructible solidity of the client, underscored by the motto, Netes mai, the phonetic transliteration of Ne t’esmai (never fear).

sforzesco-bramantino-febbraioFebruary

On either side of the garlanded coat of arms are the sun and the relevant zodiac sign. Coats of arms and monograms of the Trivulzio family frame the scenes. Combining a technique more typical of Northern Europe with an Italian Renaissance sensibility and composition, the twelve hangings follow the solar cycle, starting in March and ending in February.

sforzesco-bramantino-gennaio

January

In the month of February one can make out the man who commissioned the work, Gian Giacomo Trivulzio and his spouse Beatrice d’Avalos, while Donato Bramante, the great Renaissance artist is portrayed in the month of August.

The tapestries are on display in the Balla Room, Room XXXVII of the Museum of Musical Instruments.

 

52861329_1121657014673459_100148904946827264_n

March

Η ταπισερί για το μήνα Μάρτιο που κατασκευάστηκε περ.1503 – 1508, στο Μιλάνο, μετά από παραγγελία του τότε κυβερνήτη της πόλης, Gian Giacomo Trivulzi ή και σήμερα διατηρείται στο Castello Sforzesco στο Μιλάνο .

Είναι μια από τις 12 ταπισερί με διαστάσεις 466×490 cm, υφασμένη με νήματα από μαλλί και μετάξι. Κατασκευάστηκε στα υφαντήρια του Vigevano, υπό την καθοδήγηση του Benedict από το Μιλάνο και σχεδιάστηκε από τον Bartolomeo Suardi γνωστό ως Bramantino (1465-1530).

Η σκηνή σε όλες τις ταπισερί είναι μέσα σε ένα πλαίσιο στο οποίο επαναλαμβάνονται τα οικόσημα του Trivulzio και των ευγενών οικογενειών που σχετίζονται με αυτόν.

Σε όλες εμφανίζεται στο κέντρο μια αλληγορική προσωποποίηση του μήνα, που περιβάλλεται από χωρικούς σε μικρότερη κλίμακα στις διάφορες γεωργικές και μεταποιητικές ασχολίες του εκάστοτε μήνα. Στην πάνω δεξιά γωνία υπάρχει το αντίστοιχο ζώδιο, εδώ του Κριού, ενώ στα αριστερά υπάρχει ο ήλιος στις διαφορετικές αστρικές θέσεις, ανάλογα με την εποχή.

Εδώ, ο Μάρτιος, που είναι ο πρώτος μήνας του Ρωμαϊκού ημερολογίου, είναι ένας νεαρός άνδρας πάνω σε βάθρο, ντυμένος με ρωμαϊκό κοντό χιτώνα, με γυμνά πόδια και στο κεφάλι μια γιρλάντα φύλλων.

Στο ένα χέρι κρατά ένα μακρύ ραβδί με το οποίο δείχνει τον ήλιο και στο άλλο, ένα δρυοκολάπτη, το πουλί που παραδοσιακά συνδέεται με τον Άρη. Περιβάλλεται από δύο οπλισμένους στρατιώτες ντυμένους ρωμαϊκά, αφού ο Μάρτιος έχει το όνομα του Mars – Άρη, του θεού του πολέμου. Όλοι γύρω ασχολούνται με το να κόβουν και να μαζεύουν ξύλα, να μπολιάζουν και να προετοιμάζουν τα χωράφια για σπορά.

Αινιγματικές είναι κάποιες λεπτομέρειες του Bramantino, όπως τα μικρά πρόσωπα που ξεπετιούνται από τις πτυχώσεις του χιτώνα στο στήθος. Κάτω από το βάθρο, εμφανίζονται στήθη που μας θυμίζουν το άγαλμα της Εφεσίας Αρτέμιδος, ίσως γιατί ο Μάρτιος ως η αρχή της Άνοιξης, είναι και το σύμβολο της ανανέωσης και της καρποφορίας της φύσης.

Μπροστά, στο πρώτο πλάνο, τέσσερα πρόσωπα που φυσούν με φουσκωμένα μάγουλα,μάγουλα αναδύονται από το έδαφος σαν παράξενα λουλούδια. Μάλλον εκπροσωπούν τους τέσσερις κυριότερους ανέμους που τον Μάρτιο σύμφωνα με τις παραδόσεις για τον Αίολο, εναλλάσσονται και μεταβάλλονται. (Μάλιστα σε άλλες παραστάσεις, ο Μάρτιος εικονίζεται αναμαλλιασμένος να φυσάει ένα κέρας.)

Μια ανάποδη σβάρνα στο έδαφος με τα μεταλλικά της δόντια δίπλα σε μια κολοκύθα, αποτελούν μια παράξενη διακόσμηση.

Στο βάθρο η λατινική επιγραφή:
“Annum inchoat resolvitur
terra omnia unde germinavit
homines, pecora, pisces, aves
agitque amore martius”

[ Σε κάπως ελεύθερη και πρόχειρη μετάφρασή μου: Venetia Georgiou

“Ο Μάρτιος αρχίζει το έτος,
η γη ελευθερώνει όλα απ’ εκεί που βλαστάνουν
κι οδηγεί στον έρωτα
ανθρώπους, ζώα, ψάρια, πουλιά “]

https://www.milanocastello.it/en/content/bramantino

2 comments on “The Trivulzio Tapestries

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s