Oedipus and the Sphinx


450px-Oedipus_and_the_Sphinx_MET_DP-14201-023

Oedipus and the Sphinx

is an 1864 oil on canvas painting by Gustave Moreau that was first exhibited at the French Salon of 1864 where it was an immediate success. It is now in the Metropolitan Museum of Art.The work was a fresh treatment of the established subject of the meeting between Oedipus and the Sphinx on the road to Delphi, notably portrayed at Sophocles‘ play Oedipus Rex.

The painting depicts Oedipus meeting the Sphinx at the crossroads on his journey between Thebes and Delphi.

Oedipus must answer the Sphinx’s riddle correctly in order to pass. Failure means his own death and that of the besieged Thebans.

The riddle was: “What walks on four feet in the morning, two in the afternoon and three at night?”.

Oedipus answered: “Man: as an infant, he crawls on all fours; as an adult, he walks on two legs and; in old age, he uses a walking stick”.

Oedipus was the first to answer the riddle correctly and, having heard Oedipus’ answer, the Sphinx was astounded and inexplicably killed herself by throwing herself into the sea. Oedipus thereby won the freedom of the Thebans, the kingdom of that city and a wife Jocasta, who it was later revealed was his mother.

800px-IngresOdipusAndSphinx

Oedipus and the Sphinx, Ingres, 1808. Oil on Canvas. Louvre, Paris.

Οιδίπους και Σφίγγα

 

Ο Οιδίποδας πλησιάζοντας στην Θήβα συνάντησε την Σφίγγα. Η Σφίγγα σκότωνε κάθε διαβάτη που την συναντούσε, επειδή δεν απαντούσε στο γρίφο της.

Ρωτώντας τον Οιδίποδα “Ποιο ον το πρωί στέκεται στα τέσσερα, το μεσημέρι στα δύο και το βράδυ στα τρία”, εξέλαβε ως απάντηση “Ο Άνθρωπος είναι εκείνο τον ον, που το ξημέρωμα της ζωής του κινείται στα τέσσερα,το βράδυ της ζωής του στα τρία, με την βοήθεια του μπαστουνιού, ενώ στο μεσοδιάστημα (μεσημέρι) της ζωής κινείται με σιγουριά στα δυο”.

Μετά την λύση του γρίφου η Σφίγγα έπεσε στον γκρεμό και σκοτώθηκε ( ή κατά άλλους ο Οιδίποδας της επιτέθηκε όταν ήταν ξαφνιασμένη από τη λύση του γρίφου και τη σκότωσε).


Κωνσταντίνος Καβάφης: “Ο Οιδίπους”

Επάνω του η Σφιγξ είναι πεσμένη
με δόντια και με νύχια τεντωμένα
και μ’ όλην της ζωής την αγριάδα.
Ο Οιδίπους έπεσε στην πρώτη ορμή της,
τον τρόμαξεν η πρώτη εμφάνισή της —
τέτοια μορφή και τέτοιαν ομιλία
δεν είχε φαντασθή ποτέ έως τότε.
Μα μ’ όλο που ακκουμπά τα δυο του πόδια
το τέρας στου Οιδίποδος το στήθος,
συνήλθε εκείνος γρήγορα — και διόλου
τώρα δεν την φοβάται πια, γιατί έχει
την λύσιν έτοιμη και θα νικήση.
Κι’ όμως δεν χαίρεται γι’ αυτήν την νίκη.
Το βλέμμα του μελαγχολία γεμάτο
την Σφίγγα δεν κυττάζει, βλέπει πέρα
τον δρόμο τον στενό που πάει στας Θήβας,
και που στον Κολωνό θ’ αποτελειώση.
Και καθαρά προαισθάνεται η ψυχή του
που η Σφιγξ εκεί θα τον μιλήση πάλι
με δυσκολώτερα και πιο μεγάλα
αινίγματα που απάντησι δεν έχουν.

(Εγράφη έπειτα από ανάγνωση περιγραφής της ζωγραφιάς “Ο Οιδίπους και η Σφιγξ” του Γουστάβου Μορώ)

Σχετικές συνδέσεις

Οιδίπους (μυθολογία)

Πηγές

Hellenica

http://viotikoskosmos.wikidot.com/oidipous-sfigga

Κράτα το

15 comments on “Oedipus and the Sphinx

  1. Υπέροχα έδεσαν οι πίνακες με τον μύθο και το ποίημα του Καβάφη, όπου η τελευταία στροφή, δίνει ουσία στο μύθο:
    “Και καθαρά προαισθάνεται η ψυχή του
    που η Σφιγξ εκεί θα τον μιλήση πάλι
    με δυσκολώτερα και πιο μεγάλα
    αινίγματα που απάντησι δεν έχουν”.

    Καλή μέρα όλη μέρα και ας είναι χαμογελαστή!
    ΑΦιλάκιαααααααααααααα! 🙂

    Liked by 1 person

Leave a comment