.
Κάννες 2019: «Τα Χελιδόνια της Καμπούλ» υπόσχονται ομορφιά και συγκίνηση
Το βιβλίο του Γιασμίνα Χάντρα μεταφέρθηκε στο σινεμά σε μια ταινία κινουμένων σχεδίων από τις Ελεά Γκομπέ Μέβελεκ και Ζαμπού Μπράιτμαν
“No man owes anything whatsoever to a woman.”
In Kabul, capital of Afghanistan, in the late 1990s, the reign of the Taliban has plunged local society into obscurantism, under the iron rule of the Sharia and its armed zealots.
The university is destroyed, music is forbidden, stonings are taking place in the middle of the street, and public executions in the national stadium open football matches: fear has seized the consciousness and everyday lives of the citizens. And for all the women forced to be escorted to walk the city streets and condemned to stay hidden under the traditional burqa with its grid at eye level, this life was synonymous with nothingness, male domination having taken crushing proportions in the name of religion (and in the name of mass control).
It is at the heart of this very dark period, which unfortunately is still being repeated across the world and should always be denounced, that Algerian writer Yasmina Khadra had chosen to immerse herself, in her excellent best-selling novel The Swallows of Kabul (published in 2002).
The story is now turned into a very good animated film, The Swallows of Kabul , directed by French filmmakers Zabou Breitman and Eléa Gobbe-Mevellec, and presented in Un Certain Regard at the 72nd Cannes Film Festival.
«Τα Χελιδόνια της Καμπούλ» είναι ίσως το πιο δημοφιλές βιβλίου ενός από τους σημαντικότερους συγγραφείς του αραβικού κόσμου, του αλγερινού Μοχάμεντ Μουλεσεχούλ, ο οποίος υπογράφει με το λογοτεχνικό ψευδώνυμο Γιασμίνα Χάντρα.
Τοποθετημένο στην πρωτεύουσα του Αφγανιστάν στην διάρκεια της κυριαρχίας των Ταλιμπαν, το βιβλίο, όπως διαβάζουμε στο οπισθόφυλλο της ελληνικής έκδοσης από τον Καστανιώτη «αποκαλύπτει με διαύγεια την πολυπλοκότητα των ηθών στις διχασμένες ανάμεσα στο φεουδαρχισμό και τον εκσυγχρονισμό, μουσουλμανικές κοινωνίες και γίνεται παράλληλα ένας ύμνος στη γυναίκα».
Στην καυτή Καμπούλ, ανάμεσα στα ερείπια του πολέμου, δύο άντρες και δύο γυναίκες ψάχνουν το νόημα της ζωής τους· ένας ξεπεσμένος αστός, μία δικηγόρος που της απαγορεύεται να ασκήσει το επάγγελμά της, ένας δεσμοφύλακας που εκμηδενίζεται στη σκιά των δημόσιων εκτελέσεων, μία ανίατα άρρωστη σύζυγος.
Μέσα από αυτή την αναζήτηση της ανθρώπινης αξιοπρέπειας ξεδιπλώνεται το μαρτύριο ενός έθνους λαβωμένου από τους πολέμους και την τρέλα, μιας χώρας παραδομένης στον εκμαυλισμό του κλήρου και στην τυραννία των Ταλιμπάν. Κι όμως, εκεί όπου η λογική μοιάζει χαμένη, ο έρωτας αρνείται ως εκ θαύματος να υποκύψει. Όμως, τι είναι το θαύμα σε μια χώρα όπου «οι χαρές είναι φριχτές όσο και τα λιντσαρίσματα»;
https://cineuropa.org/en/newsdetail/372652/
http://flix.gr/news/cannes-2019-les-hirondelles-de-kabul-first-look.html
Dreadful
LikeLiked by 3 people
Reality…. so far from us .. but it is the real life….
LikeLiked by 1 person
A place of nightmares
LikeLiked by 3 people
“And yet it is also here, amid the hush of stony places and the silence of graves, in this land of dry earth and arid hearts, that our story is born, like the water lily that blooms in the stagnant swamp.”
LikeLiked by 3 people
This movie has to be seen. About that problem have to be talked. Women suffer in so many place all over the world that it is painful so much.
LikeLiked by 4 people
There is also a book !! Kisses my friend!!!
LikeLiked by 1 person
I noticed!:-)
LikeLiked by 1 person